Лили Границка
България може да загуби 543 млн. евро по програма ИСПА на Европейския съюз, става ясно от доклада за усвояването на еврофондовете за първите шест месеца на 2010 г., изготвен от ресорната парламентарна комисия.
Програма ИСПА приключва в края на годината. По нея се изпълняват 40 големи инфраструктурни проекти в областта на транспорта и водоснабдяването. Бюджетът й е 1.47 млрд. евро, като към началото на юли са изплатени близо 800 млн. евро, е посочено в доклада. В него пише още, че до края на 2010 г. се очаква да бъдат платени още 137 млн. евро. Най-рискови са водните проекти. За една година усвоените средства по тях са се увеличили с 9%.
"Съществува реална опасност голяма част от проектите по ИСПА да не завършат до 31 декември 2010 г. и в този смисъл са идентифицирани като рискови. Основните рискове са свързани с нарастване на договорните стойности, вероятност от загуба на част от европейското съфинансиране и последващо увеличаване на средствата от националния бюджет и държавни кредити с цел успешното им приключване", пише в доклада на парламентарната комисия по еврофондовете.
"Рано е да се каже колко ще загубим, защото в момента вървят преговори с Европейската комисия за удължаване на сроковете", коментира пред "Дневник" министърът по еврофондовете Томислав Дончев.
Той припомни, че има принципно становище на Брюксел за удължаване с една година на договорите за изпълнение на водните проекти на Кюстендил, Сливен и София, както и за изграждането на сероочистващите инсталации на ТЕЦ "Марица-изток ІІ". Принципно "да" има и удължаването с две години на срока за изграждане на втория мост над Дунав при Видин – Калафат.
Освен това се водят преговори за увеличаване с година и на сроковете за водните проекти на Варна, Шумен, Смолян и Балчик. Неофициално има съгласие от Европейската комисия, че част от водните проекти на Шумен и Балчик могат да се удължат с една година, а останалите дейности да се финансират по оперативна програма "Околна среда".
Има принципно съгласие и с пари от "Околна среда" да се довърши част от водния проект на София, а модернизацията на жп линията Димитровград – Свиленград – със средства от оперативна програма "Транспорт", посочи Дончев.
България все още не е изпратила официално исканията си за удължаване на сроковете по тези проекти в Брюксел. Очаква се това да стане най-късно през октомври.
За да продължи изпълнението на водните проекти, които трябваше да се финансират по ИСПА, министерството на околната среда е поискало в бюджет 2011 г. да бъдат заложени 231 млн. лв., каза зам.-министърът на околната среда Ивелина Василева. Тя уточни, че това е консервативна прогноза, която не отчита евентуалното удължаване на сроковете, за които в момента текат преговори с Еврокомисията.
Министър Дончев ще води преговорите по кохезионната политика на ЕС
Комисията по еврофондовете подкрепя ресорния министър Томислав Дончев да структурира и проведе дебата за бъдещето на кохезионната политика и българските приоритети в този контекст, е посочено още в доклада. По този начин депутатите дават рамо на Томислав Дончев в спора му с финансовия министър Симеон Дянков кой да представи позицията на България по бъдещето на кохезионната политика на ЕС. Спорът вече е решен и постигнахме разбиране по въпроса с министър Дянков, каза във вторник Томислав Дончев. Кохезионната политика на ЕС е инструментът, чрез който се разпределя една значителна част от средствата за развитие на регионите с цел преодоляване на различията между тях. Дебатът по темата в Брюксел започна, но до момента България не е представила официално своята позиция. Единствените откъслечни коментари са, че ще искаме двойно увеличение на средствата за магистрали по програма "Транспорт" от 2 на 4 млрд. евро за следващия бюджетен период 2014 -2020 г., както и парите за пътища по "Регионално развитие" да достигнат 1 млрд. евро.