Проф. д-р. инж. Стоян Братоев: Строителите да се стягат за работа

в-к Строител

Обявихме търг за участъка на метрото от театър „Зад канала" до „Владимир Вазов". През март пускаме обществена поръчка за трасето от „Красно село" до „Овча купел" от третия лъч.

Свилена Гражданска

Инж. Братоев, 2015 г. бе изключително силна за метрото в София. Бяха пуснати продължението на първия лъч до Бизнес парк „София" в „Младост" и отклонението до летище София. Проведени бяха и тръжните процедури за първите 7 км от третата линия. Какво предстои през тази година?

2016 г. мога да кажа, че ще е работна, по строително – ще е хамалска година, защото ще започнат първите дейности по третата линия на метрото. Те ще са най-тежки, тъй като са свързани с реконструкция на инженерните мрежи, с изграждането на конструкциите. Ще се изпълняват основно груби строителни дейности, т.е. 2016 г. ще бъде много работна година.

По кои участъци от третия лъч ще се работи през следващите месеци?

Линията е с трасе от бул. „Ботевградско шосе", бул. „Владимир Вазов", ул. „Професор Милко Бичев", бул. „Евлоги и Христо Георгиеви", площад „Орлов мост", бул. „Васил Левски", бул. „Патриарх Евтимий", бул. „Прага", ул. „Георги Софийски", Медицинска академия, кръстовището на бул. „България" и бул. „Иван Гешов", ул. „Кюстендил", ул. „Житница", ул. „Президент Линкълн", преминава под Софийски околовръстен път до жп линията с направление София – Пловдив. Общата дължина е 15 818,29 м и има 16 станции. Проектът условно е разделен на три етапа. Първият е участък от МС5 до МС14 с дължина 8 км и 8 станции, включително и изграждането на депо в района на ул. „Житница", което ще бъде предмет на отделна процедура. Втората фаза включва трасето от МС14 до МС18 от 4 км и с 4 станции. Третият етап е от бул. „Ботевградско шосе" до МС5 от 4 км и с 4 бр. станции.

До края на този месец трябва да стартираме 7 км участък от театър „Зад канала" до „Красно село" със 7 станции. През втората половина на годината планираме да започне и строителството на МС5 – 630 м, която ще свърже първото трасе с бул. „Владимир Вазов". Спирката ще се намира източно от моста „Чавдар" под бул. „Владимир Вазов". До края на 2016 г. трябва да стартираме работа и по участъка от „Красно село" до „Овча купел" и жп линията София – Перник в долната част на Горна баня, или общо 12 км метро трябва да започнат да се изграждат. Но най-важно и най-продължително като време е централното трасе. То изисква 42 месеца за строителство, т.е. малко над 3 години и половина. Кметът на Столичната община Йорданка Фандъкова спомена, че ще са нужни 4 години, но в този срок влизат изпитанията и дейността на приемателните комисии. На другите участъци от линията са необходими две години и половина за реализация. Поради тази причина започваме първо с централното трасе. Идеята е всички те да завършат заедно и през първата половина на 2019 г. да открием трасето от бул. „Владимир Вазов" през централна градска част, „Красно село", „Овча купел" до жп линията София – Перник в долната част на Горна баня.

В какво ще се състои предизвикателството при изграждането на централния участък?

За съжаление то няма да е едно, а ще са много. На първо място трасето на третата метролиния минава през възможно най-сложния участък. Трасето от театър „Зад канала" до Орлов мост ще е под реката, частично отдолу на западното платно на бул. „Евлоги и Христо Георгиеви", под което е Левият перловски колектор. Друго сериозно предизвикателство е станцията на Орлов мост. Тя е особена, защото геологията е изключително лабилна там. Ще е необходимо да се направи доста укрепване и заздравяване на почвата, за да може да се изгради обектът. Основно там ще се изгражда по нов австрийски способ с една голяма шахта. Всичко това изисква определени специфики на самото строителство. Допълнително има изключително много подземни води и пясъчни лещи и е възможно най-лошото стечение на хидрогеоложките условия. Строителите това са го видели в тръжните документи и знаят, че е необходимо да предприемат нужните мерки. Каквито и да са условията, трябва да се осъществи и тази метростанция.

Друго сериозно предизвикателство е спирката на Националния дворец на културата. Тя ще е западно под бул. „Патриарх Евтимий" между Петте кьошета и бул. „Витоша". Станциите на третата линия на метрото ще са по-дълбоки – под 20 м. Тази на Орлов мост минава под първия лъч, а тази на „Витоша" – под втория. За целта ще се изградят по-масивни конструкции и по-дълбок котлован, за да може да се осъществят.

Както и метростанцията на бул. „Патриарх Евтимий" и ул. „Граф Игнатиев", така и тези на НДК и на Медицинска академия ще трябва да се реализират в много притеснени условия. Ще се правят изключително сериозни временни организации на движението за прехвърляне на трафика с цел заобикаляне на строителните площадки. Това, разбира се, е част от работата. Вече се изготвят временните организации. На 18 януари с кмета на София Йорданка Фандъкова ще обявим официално техния обхват. Строителите в момента правят проектите. Част от тях са минали на съгласуване.

Голямо предизвикателство ще бъде реализацията на станцията на бул. „Цар Борис III" и ул. „Житница" в „Красно село". Тя ще е на три нива поради това, че върху нея ще се изгради подземното преминаване на улицата за коли. Другата причина да потъва трасето е, че ще е под няколко имота и е необходимо дълбочината да бъде под 8 м. Заради същото на ул. „Граф Игнатиев" постигнахме 12 м. Минималното допустимо преминаване е 8 м, а ние винаги се стремим да е повече. Станцията на „Красно село" ще трябва да се изгражда, без да се спира изцяло движението по бул. „Цар Борис III". Ще се прехвърля трафикът в едната половина, за да може да се строят пешеходните подлези под едната част на булеварда, след това ще се работи от другата страна. Ще е доста сериозно предизвикателство. Това е най-трудният и ключов участък от третата линия, не че другите са лесни, но те ще се осъществяват по класически открит способ с укрепване на изкопите.

Както вече казах, на Орлов мост ще се строи по подземен метод, а другите станции ще се реализират по миланския, както направихме при строителството на продължението на втория метролъч по бул. „Черни връх". Целта е да можем в рамките на година – година и два месеца да възстановим движението отгоре и да продължим работата по подземната железница. Последната година на строителството ще е посветена основно на релсови пътища, схеми на управление и функциониране и т.н.

Третата линия на метрото има доста други специфики, които за първи път ще правим у нас, тъй като тя е ново поколение по отношение на автоматиката на подвижния състав. Това са най-съвременните технологии, които се предлагат в момента в този тип съоръжения.

8Разкажете ни повече за тях.

Влаковете ще бъдат с опция за автоматично управление, т.е. ще има машинист, но неговите функции ще бъдат ограничени. Той при нужда ще може да поеме мотрисата на ръчно управление. Този тип влак е така поръчан, че в даден момент само с една допълнителна софтуерна добавка ще може да премине на автономно движение без машинист. Обаче засега ние не планираме подобно нещо. Автоматиката на влака е свързана с тази на тунелите, която вече ще е с управление чрез радиосигнали. Благодарение на нея позиционирането на влака по трасето ще става с точност до 1 м, а не както е в момента – да казваме по блок участъци, които са с дължина до 100 м. Новата система ще допринесе за по-доброто управление и за сигурността на метрото.
Ще въведем нова система за пренос на данни и за диспечерско управление.

Характерното за третата линия на метрото е, че станциите ще имат преградни стени между пероните и влаковете с височина около 1,5 м. Те ще бъдат прозрачни. Ще има врати в тях, които ще бъдат разположени срещу тези на влака и ще се отварят единствено само с тях, за да могат да слязат или да влязат пътниците. След това ще се затварят, за да потегли мотрисата. По този начин няма да има възможност за попадане на човек върху релсовия път. Това също е нова тенденция, но в последните години започна да набира скорост. Така например в Париж вече две линии са преоборудвани с тази система, в Хонконг са три и т.н. Отварянето и затварянето на вратите ще се управлява също от влака.

Споменахте, че на 18 януари ще представите промяната на движението заради изграждането на новия лъч. Но кога ще стартира самото строителство?

От 5 януари т.г. вече текат договорите на изпълнители за изграждането на третия участък. Строителите от подписването на контрактите през септември м.г. до сега, независимо че не бяха в сила документите, свършиха доста работа по отношение на подготовката на проектите. Заради това сега можем почти веднага да представим как ще правим спирането на движението. От 25 януари вече ще имаме временни организации за канали, проводи и т.н., т.е. – има проектна готовност. Ако строителите не бяха работили предварително, сегашните дейности щяха да станат факт през март, тъй като по договорите това трябва да се случи до третия месец след влизането им в сила.

Нагласата ни е до края на януари да започне физическата работа. Сигурно няма да стане навсякъде едновременно, а в зависимост от потребностите и спецификата. Постепенно на всички площадки ще се работи вече през февруари.

Кога ще обявите тръжните процедури за участъка от „Красно село" до „Овча купел"?

Най-вероятно ще бъдат през март т.г. Преди дни обявихме обществената поръчка за МС5 и 630 м тунелен участък от третата линия на метрото. Трасето е от театър „Зад канала" до „Владимир Вазов" за 45 млн. лв. Изборът ще е по критерий „Икономически най-изгодна оферта". Предложения се подават до 1 март т.г.
През март ще обявим и поръчката за строителство на депото, което ще бъде в „Земляне".

Кога ще приключи изграждането на продължението на втория лъч по бул. „Черни връх"?

Дейностите там вървят по график. Наваксахме част от изоставането, което беше свързано с допълнителна работа заради преовлажняване на почвата. Наложи се да усилим конструкцията, за да минем отдолу, тъй като почвите бяха много слаби. Това отне време, но вървим в график. През лятото участъкът ще бъде завършен. Изпълнени са над 60% от строителните работи. От конструкциите остават да се направят около 15 – 20%. Започнато е архитектурното оформление на станцията. Служебните помещения трябва да бъдат предадени другия месец. От март ще стартира монтаж на оборудване. Изобщо там сме по график и през юли ще вървим към приемателна комисия. Прогнозата е, че след пускането на участъка пътникопотокът ще се увеличи с 20 хил. души. Предвижданията се правят за 3-та, 5-а, 10-а и 30-а година. Прогнозата за 10-а е, че ще достигнат 20 хил., но според мен много по-рано ще надвишим това число, тъй като територията е много активна. Там има над 120 жилищни блока. В близост са разположени големи търговски обекти и административни сгради. 30-годишната прогноза е за 24 хил. души, но според мен 10-годишната ще бъде реализирана още на третата година и след това ще гоним следващата.

9А за третата линия на метрото?

Около 130 хил. пътници се очаква да ползват допълнително подземната железница, когато изградим 12 км. А когато цялата линия бъде завършена, те ще са 170 хил.

Подготвяте ли реализацията и на други обекти, за да имате проектна готовност при осигуряване на финансиране?

Ние така работим. И сега, ако не бяхме подготвили проектите, нямаше да започнем изграждането на 12 км, защото по план първоначално трябваше да стартираме с първите 7 км. Така се развиха събитията и нашият кмет, общо взето, много бързо се съгласи да вървят едновременно и първият, и вторият етап на третия лъч и се стигна до 12 км. Слава Богу, имаше подготвена документация.

За третия етап на диаметъра, който е по бул. „Владимир Вазов", също имаме готов проект. Ако има осигурено финансиране, ние сме подготвени да стартираме работа и по него. Сигурно няма да стане тази година, но от следващата ще започнем да действаме по участъци, където се мисли за разширение. Най-вероятно едното ще е отклонението към кв. „Гео Милев" и кв. „Слатина" от третата линия. Там има вече минал експертен съвет, който е одобрил 6 км с 6 станции. Разбира се, има още процедури, които трябва да преминат. Надявам се през 2017 г. да работим и по този проект. Нашата практика е, докато се строи даден участък, да се подготвя приоритетно по-нататъшното му разширение.
Ще се работи и по отклонението на третата линия по ул. „Дойран".

В началото сме на 2016 г. Какво ще пожелаете на колегите и на строителите?

Да имат търпение и да знаят, че тази година ще е наистина работна. Разбира се, първо им пожелавам всичко най-хубаво – здраве, успехи, щастие и всеки да е добре вкъщи, защото който е добре там, е добре и на работа. 2016 г. ще е сериозна година, но както знаете, ние не сме спирали да действаме. Проблеми ще има, но ние ги решаваме заедно. Вече започнаха седмичните оперативки за третата линия по проектиране, а след това ще се прехвърлим на строителните площадки, за да можем да следим ситуацията и да контролираме графиците. Строителите да се стягат за работа.

Български икономически форум Ви кани на безплатно обучение по ...

Получено писмо в БСК от Томислав Дончев – Зам.-министър председател, ...

Със Заповед № ЗМФ-827 от 04 септември 2018 г. на министъра на ...

КАМАРА НА СТРОИТЕЛИТЕ В БЪЛГАРИЯ (КСБ) изразява своите искрени ...

От 1 до 3 октомври 2018 г. в к.к. Албена ще се проведе 12-то издание ...