ПРОЕКТ!
МОТИВИ
към проект на Закон за изменение и допълнение на Закона за устройство на територията
Предлаганите изменения и допълнения на Закона за устройство на територията (ЗУТ) са в няколко принципни насоки. Основна цел на законопроекта е в настоящата тежка икономическа обстановка чрез спешни мерки да се постигне облекчаване на административните процедури и да се намали административната тежест, като едновременно с това се повиши ролята и отговорността на неправителствения сектор, представен от проектантските браншови организации на архитектите и инженерите в процесите на устройственото планиране, инвестиционното проектиране и строителството. Със законопроекта се предвижда и отстраняването на съществуващи неточности и непълноти в действащите разпоредби, натрупани в резултат на измененията и допълненията на закона, приети след Закона за изменение и допълнение на Закона за устройство на територията (обн., ДВ, бр. 82 от 26.10.2012г.). Във връзка с необходимост от оптимизиране на геозащитната дейност и въвеждане на строг контрол за строителството в свлачищни райони са предложени изменения и допълнения на чл. 96 от ЗУТ, с които се забранява строителството в свлачищни райони с наложена строителна забрана по чл. 198, ал. 3 от закона до изпълнение на условията на заповедта за участъците, за които е наложена, и нейната отмяна по предложение на съответните органи на местно самоуправление. Предложено е допълнение на чл. 87 от ЗУТ, съгласно което се забранява строителството в свлачищни райони, в които не е изградена канализация. С оглед създаване на механизъм за проследяване изпълнението на дадените предписания в предварителните съгласия, издавани от министъра на регионалното развитие и благоустройството, е предвидено същите да се вписват в разрешението за строеж. В законопроекта е създадена възможност при избора на главни архитекти, в комисиите за провеждане на конкурсите да участват представители на Камарата на архитектите в България и Съюза на архитектите в България. За подпомагане капацитета на общинските администрации е предвидено кметовете на общините задължително да канят представители на КИИП, КАБ и САБ при назначаване на общинските експертни съвети по устройство на територията. С направените предложения се цели постигане на съответствие между текстове на ЗУТ (чл. 169а, ал. 2 и 3, чл. 169б, ал. 1 и чл. 166, ал. 1, т. 2.) и на Закона за техническите изисквания към продуктите. С предлаганите изменения и допълнения се въвежда еднаквост на използваните дефиниции в ЗУТ и Регламент (ЕС) № 305/2011 на Европейския парламент и на Съвета от 9 март 2011 година за определяне на хармонизирани условия за предлагането на пазара на строителни продукти и за отмяна на Директива 89/106/ЕИО, относно понятието „основни изисквания към строежите“. Прецизирани са разпоредбите на чл. 129, ал. 3 и ал. 4 от ЗУТ относно процедурите по одобряване на подробните устройствени планове, в обхвата на компетентността на министъра на регионалното развитие и благоустройството. За облекчаване на процедурите и ограничаване на административната тежест са предложени изменения в чл. 134, чл. 140, чл. 147, чл. 151 и други разпоредби от действащия закон. Със законопроекта са предвидени изменения и допълнения на разпоредбите на ЗУТ, касаещи правомощията и функциите на Дирекцията за национален строителен контрол (ДНСК) и на общинските администрации, по начин, който недвусмислено да осигурява изпълнение на контролните им функции и още по-ясно да разграничава правомощията на ДНСК и на общините. Направени са предложения за изменения и допълнения на разпоредби от ЗУТ, с оглед преодоляване на противоречива съдебна практика или установена съдебна практика, която не позволява ефективното изпълнение на контролните функции на органите на ДНСК. В преходните и заключителни разпоредби към ЗИД на ЗУТ е предложена регламентация за отстраняване на празнотата в нормативната уредба, относно допустимите строително – монтажни работи, които могат да се извършват при търпимите строежи и възможността за тяхното поддържане.
МИНИСТЪР-ПРЕДСЕДАТЕЛ:
(Бойко Борисов)
|